Hvad er Spilværk?

Spilværk2465.jpg
 
 

Spil, leg og digital skabertrang

Spilværk er en lille virksomhed, der arbejder med spilbaseret læring og digital kreativitet. I en tid hvor børn og unge er storforbrugere af en masse teknologier, ser vi et behov for at omdanne de unge forbrugere til skabere. Selvom der er kommet mere fokus på digitale kompetencer i uddannelsessektoren, er der ofte et ensidigt fokus på tekniske kompetencer, knyttet til en bestemt platform.

Fremtidens kompetencer
I virkelighedens verden er der brug for at programmører, designere, grafikere, tekstforfattere, marketingfolk og brugervenlighedseksperter kan samarbejde - på tværs af styresystemer, discipliner, prioriteter og arbejdsmetoder. Det 21. århundredes kompetencer handler først og fremmest om at kunne samarbejde, kommunikere og problemløse i et tværfagligt fællesskab. Det er denne farverige og komplekse verden, Spilværk ønsker at forberede børn og unge på. 

Skabt af spildesignere
Spilværk er skabt af spildesignere, uddannet på IT Universitetet i København. Det er dog ikke computeren der er i fokus, når vi laver workshops og kurser. Designtænkning er en kompetence, der kan læres ved hjælp af meget simple rekvisitter, men kan overføres til nærmest hvad som helst, når man først kender metoden. Selv hvis slutproduktet har brug for en computer, skal idéen først testes med prototyper - skitser, papmodeller, kladder, udkast. Prototypen testes, resultaterne analyseres, og en ny forbedret prototype udvikles. Designprocessen er iterativ - den kræver gentagelse for at nå i mål.

Iterativ proces skaber bedre trivsel
Udover at resultere i et bedre slutprodukt, oplever vi øget trivsel, når eleverne arbejder iterativt og trænes i at fejle. At den første håndfuld prototyper fejler er forventeligt, når man prøver at opfinde noget nyt. Ved at gøre det klart for eleverne, mindskes præstationsangsten, mens eventyrlysten styrkes. I en skolevirkelighed hvor undervisningen ofte er bundet af test og læringsmål, ser vi et stort behov for at arbejde målrettet med elevernes egne idéer og gøre dem fejlmodige. Netop der finder vi lysten til at lære, eksperimentere og udforske nye idéer, uanset om man bygger et spil, en film eller et par raketstøvler. 

 
AmandaHexagon.png
 

Amanda Rasmussen
Medstifter og direktør
Cand.it i Spildesign, ITU
BA i Performance Design og Educational Studies, RUC